Saturday, May 21, 2011

Ini lah hidup.

Assalamualaikum. Harini, aku ditugaskan oleh cikgu Azizah untuk ambik gambar orang yang bersalah. (wa tak nak sebut nama nty wa kena bantai). Weh, aku nak mintak maaf eh. Aku tak nak pun amik gambar kau, dah cikgu Azizah suruh. Jangan ah marah wa, ilek. Wa nak say sorry.


Tadi lepas tusyen, aku masuk keta and borak dengan mak aku. Aku pun cite lah pasal ape yang jadi kat kelas aku tadi. Aku cakap yang aku bengang ngan budak laki and sume sume lah. Patu, mak aku ade cite satu cite yang mak aku dengar dari ceramah. Jadi, aku nak kongsi kat korang sume lah. :)


Cite dia camni,
Satu hari. Ade sorang budak lebih kurang umur 8 tahun dikejarkan ke wad kecemasan sebab dia tercekik guli. Jadi, orang yang bertugas dekat bahagian emergency ni telepon lah doktor pakar bedah kanak2. Tapi, doktor pakar bedah kanak2 ni dia tak nak datang atau ada alasan yang menyebabkan dia lambat datang.


Tapi akhirnya doktor ni datang jugak. Malangnyaa, bila doktor tu sampai budak yang tercekik guli tadi tu dah meninggal dunia. Innalillah. Lepastu mak ayah budak ni pun marah dan nak saman hospital juga doktor tadi kerana lambat datang atas alasan yang tersendiri. Jadi, doktor2 yang lain sume pujuk mak ayah dia ni supaya jangan saman sebab ni bukan salah atas sebab kecuaian. Jadi mak ayah budak ni pun tak jadi lah saman budak tadi.


Setelah kejadian tu, ade kes yang sama jugak jadi. Ade baby umur 5 bulan (kalau tak silap) tercekik duit syiling 20 sen. Jadi petugas yang kerja dekat bahagian kecemasan ni call doktor yang sama. Benda yang sama jugak jadi, doktor tu lambat sampai dan budak tu meninggal dunia jugak. Innalillah. Lepastu, doktor ni nangis. Pekerja yang kerja dekat bahagian kecemasan ni pelik lah, nape dia nangis. Rupa rupanya, budak 5 bulan yang meninggal dunia tu anak doktor pakar bedah kanak kanak tu.


Pengajaran; Kalau kita buat baik, Allah balas dengan baik. Kalau kita jahat dengan orang, kita akan dapat balik.


Macam mama aku cakap. Ape yang kita bagi atau cakap dekat orang tu adalah apa yang kita tujukan pada diri sendiri. Jadi, aku nak nasihat korang sume and diri aku sendiri. Jadilah budak yang baik. :) Kawan sayang, cikgu sayang, mak sayang, family sayang. TENTULAH ALLAH PUN SAYANG.


Weh. Aku kan...ade kann.. Buat tutorial camane nak pakai shawl. ;>




DONE. NTY JADIKK CAMNI.

Sorry ah, suara aku dalam ni agak fake. And cara aku buat macam pft. Hehehehehhehehee. Korang pakai lah cara tu selalu kalau nak keluar jalan. Simple, mudah and senang. :)


Act, aku baru je buat acc youtube. So, aku tak teror sangat. Aku tahu upload je. xD


Day 13 - What kind of person attracts you?
Handsome, baik, caring, penyayang, lagi tinggi dari aku. And more more more. hehehehhe.


Bye. Mwah.

6 comments:

NAJ HEBAT said...

nada badrul hisham.

Nada binti Badrul Hisham said...

Ye saye?

Adwa Adwan said...

com.com.com.comel! gambar yang kat bawah tuto >o<

Nada binti Badrul Hisham said...

Terima kasih. >.<
Nty kluwo jalan pakai lah camni. ;>

Adwa Adwan said...

Insya-Allah. x)

Nada binti Badrul Hisham said...

Hahahahha. ok. >.<