Thursday, December 22, 2011

Dia cuba (2).

sambungan dari post ini

Dan dia masih terkedu. Di situ. Di tempat dia berdiri.

Diam. Diam kau. Diam.

"Kenapa awak mesti bagi tau benda ni?" balas Melisa memecah kesunyian

"Sebab saya tak nak ada orang bagi tau awak dulu yang dia suka awak. Saya tak nak. Saya suka awak. Sebab awak perempuan solehah. Awak pandai. Awak cantik. Awak hebat. Awak.."

"Tak." potong Melisa

Melisa tunduk. Suasana sunyi. Dari yang ceria tadi bertukar hambar.

"Saya mintak maaf." kata Melisa sambil berlalu pergi

Malam itu.

Saya bukanlah solehah macam yang awak sangka. Saya ada kurangnya. Saya lemah. Saya bukan juga kuat macam yang awak sangka. Saya selalu menangis. Merintih pada yang Esa. Saya tidaklah sepandai yang awak sangka. Saya bukan cantik macam yang awak nampak. Ada juga cacat celanya. Dan saya tak hebat. Tapi saya cuba jadi hebat. Saya cuba jadi kuat. Supaya.. orang lain pun turut hebat macam saya. Turut sama kuat macam saya. Supaya kita sama-sama kuat. Dalam apa jua ujian yang Allah bagi. Saya tak sempurna. Saya bukan untuk awak. Saya mintak maaf. Bermonolong sendiri Melisa.

Beep beep! New message.

Saya nak minta maaf pasal hal tadi.
From: Faris.

Tutup.

"Ya Allah, bukan aku takut untuk jatuh cinta padanya. Cuma, aku takut aku jatuh cinta dengan dia dan cinta aku pada-Mu terganggu. Aku bukan takut untuk jatuh cinta, cumanya aku takut untuk disakiti. Aku takut aku tidak kuat nanti Ya Allah. Kau permudahkanlah segalanya... Bismika Allah humma ahya wa amuuttt."

Macam selalu. Setiap pagi Melisa akan jumpa Ain, kawan baiknya. Tapi pagi itu bukan macam pagi-pagi yang biasa. Melisa lain. Melisa muram. Ain pelik.

"Awak kenapa lisa? Ade masalah ke? Bagi lah tau saya." ain bersuara

"Em, tak ade ape-ape lah." jawab melisa

"Kalau dah sampai masanya nanti, awak cerita dekat saya tau?" sambil ain tersenyum

"Insyaallah." ringkas jawab melisa


Seminggu berlalu. Periksa semakin hampir.

"Eh lisa, tadi Faris suruh saya bagi tau awak yang dia nak minta maaf. Em, pasal ape ek? Saya dah tanye dia kenapa. Dia suruh tanye awak jugak." tegur ain

"Awak ingat tak minggu lepas, awak ade tanye saya kenapa saya murung? Ingat lagi tak."

"Ingat lah, ha kenapa? Ade kena mengena ke?"

"Iye. Awak ingat kan masa kita nak siapkan assigment yang Prof. Karim bagi tu? Awak ingat lagi tak yang Faris ada panggil saya sebab dia nak cakap something. Ha, mase tu lah. Em..." melisa diam, tunduk

"Dia ade cakap dengan saya yang dia suka dekat saya. Saya tak tahu lah. Tapi kenapa dia mesti cakap mase tu? Kita kan dah nak periksa. Saya cuma tak selesa. Saya nak jadi kawan aje dengan dia. Tak lebih dari tu." sambung melisa

"Apa yang jadi ada hikmah. Takpelah. Untuk minggu ni awak tumpukan pada periksa awak dulu. Kita sama-sama ada periksa kan? Awak lupakan dia buat sementara waktu dulu. Lagipun, lepasni awak dah takde ape-ape dah. Kalau betul awak sukakan dia macam dia sukakan awak jugak, jangan simpan." balas ain

"Tapi bukankah kalau kita mencintai seseorang atau menyukai seseorang itu lebih baik berdiam? Iyelah, nanti dia kata kita terhegeh-hegeh pula dekat dia." -melisa

Sunyi.

"Itu hak awak. Awak yang menentukan jalan mana yang awak nak pilih. Yang penting sekarang ni, periksa awak dulu. Yang dia, tolak tepi. Awak dah lupa ke? Awak kan nak jadi doktor. Awak nak jadi seorang yang hebat. Awak dah lupa ke?" -ain

"Saya tak tau lah awak."


Tarikh periksa. Hari ini. 28 february.

"Ya Allah, kau permudahkanlah segalanya."



Beberapa minggu berlalu. Alhamdulillah segalanya melisa jawab dengan tenang. Begitu juga dengan ain.

"Lisa, faris bagi tau saya dia kata dia nak jumpa dengan awak." pesan seorang kawan faris kepada melisa

"Oh? Terima kasih." jawab melisa spontan


Petang itu. Di taman.

"Assalamualaikum, faris." sapa melisa

"Waalaikumussalam, melisa." balas faris

"Ada hal apa awak nak jumpa dengan saya?" -melisa

"Em.. awak pun tau kan kita dah kenal lama." -faris

"Alhamdulillah. Dah hampir 3 bulan saya kenal awak. Saya seronok dapat kawan dengan awak dengan Syafiq. Hehe." -melisa

"Terima kasih. Saya nak tanye awak satu soalan boleh?" -faris

Faris. Tolong. Jangan soalan itu yang keluar dari mulut awak. Tolong, jangan yang itu. Saya tak ade jawapan untuk itu. Saya belum bersedia. Saya tak tau nak jawab apa. Jangan tanye soalan tu. Tolong....

"Awak pun tau kan saya suka dekat awak...."

Melisa diam. Berdebar-debar menanti soalan yang akan keluar dari mulut faris.

"Sudi tak kalau awak jadi teman wanita saya?"

Diam. Diam. Diam.

"Er.. saya mintak maaf kalau tanye soalan macam tu." risau muka faris

"Saya nak." ringkas melisa

Melisa. Seorang perempuan yang cantik. Seorang perempuan yang pandai. Seorang perempuan yang hebat. Seorang perempuan yang kuat. Seorang perempuan yang tabah. Seorang perempuan yang selama ini hanya mengharap redha Illahi. Seorang perempuan yang cuma mendambakan cinta Illahi. Perempuan yang punya cita-cita tinggi menggunung. Buat pertama kali, dia.. perempuan yang cantik itu yang pandai itu yang hebat itu yang kuat itu yang tabah itu membuka pintu hatinya untuk menerima seseorang dalam hidupnya.

"Betul ke apa yang awak cakap ni melisa? Awak tak tipu saya kan. Awak tak main-main kan? Awak serious kan ni melisa?" balas faris serious

Angguk. Senyum.


Hampir 5 bulan melisa menyayangi faris. Mencintai faris. Dalam 5 bulan itu, macam-macam yang melisa tempuh. Ada masanya melisa cemburu. Alah, itu biasa lah kan. Siapa yang tak cemburu kadang-kadang. Ada masanya melisa lemah. Jatuh tersungkur. Hati melisa ranap. Ada masanya melisa bahagia bersama faris. 5 bulan yang membawa banyak erti buat melisa. Dan dalam 5 bulan itu juga, melisa lupa. Melisa lalai. Mana janjinya yang dulu? Solatnya entah kemana sejak mengenali faris. Melisa tak sedar. Tapi ain ya, ain sedar perubahan melisa.

"Saya harap, awak dapat jadi yang halal buat saya." beritahu faris pada temu janji mereka untuk menyambut ulang tahun 5 bulan bersama.

"Saya pun harap begitu juga. Awak janji dengan saya, awak tak akan tinggalkan saya. Saya sayangkan awak, sangat-sangat." balas melisa

Melisa dah lain. Melisa dah berubah. Melisa dah tak ingat janji melisa. Melisa bukan melisa yang dulu. Mana melisa yang dulu? Melisa.. tolong berubah semula.

__________________________

Saya pun tak tahu sebenarnya apa yang saya merepek meraban untuk sambungan cerita yang sebelum ni. Saya minta maaf kalau ada yang kurang. Saya bukanlah reti mana nak buat cerita. Semuanya merepek. Saya sendiri pun tak tahu sebenarnya saya tengah cerita pasal apa ni. Saya main hentam aje. Hihihihi.

Dan untuk post kalini, ada sambungannya :) Tunggu...

11 comments:

Aqila Solihin said...

Sambungan sambungan,Besttt,Nada lagiii.. :)

Nada binti Badrul Hisham said...

I-allah aqila :* tq syg

Aqila Solihin said...

Welcome, tapi sumpah best gile, tak sabo nak sambungan die. c:

Nada binti Badrul Hisham said...

thank you again :')

Maisarahh said...

Sambungan sambungan kak ! Best gilaaaaaaaaaaaaaaa XD

Nada binti Badrul Hisham said...

Insyaallah ye? :) Terima kasih :*

Rajwa Rahman said...

hello sasterawati muda, faster !!

Nada binti Badrul Hisham said...

Insyaallah, takde idea lagi..

le'aishah said...

terbaikk ah nada...

Nada binti Badrul Hisham said...

thank you ebby :')

le'aishah said...

hummmm...... bile Nada nak sambung.. ?