Friday, January 31, 2014

"eee kenapa dia pakai tudung pendek"

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alhamdulillah, harini saya dapat menghirup udara segar. Kenapa saya cakap udara segar? Sebab saya sekarang ni, alhamdulillah, dah selamat sampai kampung! Wohooooo siapa tak excited? Hahaha cut it. 

Persepsi saya pada orang yang pakai tudung tak berapa nak cukup kain (mintak maaf ye cakap macam ni kalau ada yang terasa) masa saya mula2 masuk sekolah Semi Abim dulu, (masa tu  saya tingkatan 1) macam, "eee kenapa dia pakai tudung pendek" "weh ko tak tahu ke pakai tudung camtu tak boleh" dll lagi. Setiap kali saya lalu sebelah, atau nampak orang yang pakai tudung singkat, automatik hati akan terdetik macam tu. Mungkin sebab sekolah saya mewajibkan pakai tudung sekolah labuh, lepastu bila saya pakai tudung labuh, tetibe saya rasa macam aku dah cukup baik dari korang sume. Camtu lah kot.

Tapi jahilnya saya dulu, menilai orang suka hati camtu je. Allah. Padahal diri sendiri tak sedar sebenarnya, masa dulu saya lagi teruk dari tu. Pernah satu hari, dulu, saya cakap dengan kakak saya, "kak, ngape lah dorang pakai tudung camtu, kan tak elok nampak apa yang tak perlu, tak reti nak beli tudung labuh sikit ke, tak ada duit ke nak beli, hish, pelik2 lah dorang ni." Kakak diam. Kakak pandang je saya, pastu kakak cakap, "Nada, tak baik, cakap orang macam tu, kita tak tahu, dia hidup dalam persekitaran macam mana, orang sekeliling dia macam mana, tak elok cakap camtu, jangan sebab kita ni dah pakai tudung labuh dari orang lain, suka hati kita je nak cakap macam tu dekat orang lain, kita tak tahu, entah2, nanti dia lagi baik dari kita."

Sentap.

Betul, saya sentap sangat. Tapi sentap ni lah yang bagus kan sebenarnya? :) Masa tu baru rasa macam, ya Allah, haahlah, kenapa aku nak suka hati je cakap macam tu, sedangkan diri sendiri pun macam tu dulu. Dan kakak cakap, bersyukurlah Allah letak dalam hati Nada, untuk pakai tudung labuh. Allah.

Dulu, saya teruk. Pakai tudung pun tak cukup. Sedangkan, kakak saya pakai tudung labuh. Dia tak pernah pun marah saya, kenapa pakai tudung tak cukup. Takde pun paksa saya suruh pakai tudung labuh. Takde. Tak pernah langsung2. Sungguh.

Tapi alhamdulillah, aturan Allah tu cantik sangat. Kalau saya tak masuk Abim, saya rasa saya tak terbukak hati pun nak pakai tudung yang (takdelah) cukup kain (sangat). Saya bukan nak cakap saya dah cukup baik, tak. Saya sendiri pun banyak lagi yang tak betul. Tudung saya pun takdelah labuh macam kakak, macam yang lain. Banyak lagi yang kena perbaiki. Tapi, kita pelan2 kayuh la. Mana boleh dari merangkak, terus berlari.

Saya betul2 respect dekat orang yang, dia tak sekolah agama pun. Tapi cara dia berpakaian, masyaAllah. Nak kata tu, sejuk mata memandang. Macam mana istiqamahnya dia dalam sesuatu perkara yang dia buat, lillahi ta'ala. Hebat orang ni. Ramai je saya jumpa, orang yang dulunya macam 'tu', tapi Alhamdulillah, sekarang ni, seorang yang hebat. Cantik dan sopan dalam berpakaian. Macam mana Allah tu Maha Membolakbalikkan hati2.

:)

Sekarang ni pun, saya masih merangkak. Belum sampai tahap berdiri pun. Kalau saya ada salah, tolong tegur saya. Kalau saya tak betul, mintak betulkan saya. Kalau saya jatuh, tolong, angkat saya. "Syurga Allah tu kan luas, tak kan kita nak masuk sorang2 je? Mestilah nak tarik orang lain sama."

Konklusinya, kita memang berhak untuk menilai seseorang, sebab kalau bukan orang lain, siapa lagi yang nak betulkan salah silap diri kita, yang nak tegur kita. Sebab kita tak kan tahu kelemahan dan kekurangan diri sendiri kalau bukan ada orang yang tegur. Tapi, bukanlah dengan cara mengkritik atau menghentam seseorang. Nasihat dengan penuh berhemah, doakan dia supaya Allah bukak pintu hati dia. dan hati kita juga, untuk terus istiqamah. Insyaallah.

Assalamualaikum, x

1 comment:

nasuha nordin said...

Assalamualaikum nada. Simple quest sikit ye. Katakanlah nada tak bersekolah di dimana-mana sekolah agama, are u going to keep wearing tudung yg nada kata tk berapa labuh tu? What if, someone tu pernah terdetik nk pakai tudung labuh, but takde encouragement dari sesiapa? Salam.