Sunday, January 18, 2015

work hard; study smart

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Alhamdulillah. Rasanya bila dah masuk tahun baru, 2015 ni macam nak tukar cara penulisan. boleh ye? Hehehe. Alhamdulillah, dah masuk tahun 2015, blog pun saya dah tukar kepada template yang lebih simple. Lagi mudah nak view dan baca, harapnya. Mungkin sekarang ni bukan zaman blogger dah kot? Sebab sekarang ni kan zaman orang main Instagram. Lagi mudah dan cepat lah pun kalau nak update apa-apa kan. But still, sayang kot blog ni nak delete! Sebab saya membesar dengan blog, i think? Hahahaha. Tapi serious lah, ramai orang yang makin famous sekarang ni saya kenal dari blogger. Masa zaman 'blogwalking' dulu-dulu. Tapi rasanya sekarang ni pun diorang dah tak berapa nak aktif blog jugak kot? Sebab masa yang diperlukan nak update blog ni bukannya kejap kan, lama. Nak mengarang lagi, nak fikir ayat apa yang nak tulis lagi dll.

Masuk tahun 2015 ni i think i grew up already lah kot. Kalau yang mana mengikuti blog ni dari dulu sampai sekarang tahu lah kot hehehe. Dulu dengan zaman minat Justin Bieber nya pastu dah tak minat dekat dia dah sekarang ni. Once, pernah terfikir jugak dulu sampai bila nak minat dia kan takkan sampai ke tua dah ada kerja dah kahwin ada anak sume nak minat dia jugak? Dan semakin membesar ni benda tu fade away automatically. Sebab dah makin tua, makin sedar diri ni sebenarnya hidup bukan semata benda tu. Sekarang ni mana ada dah main tumblr, scroll feeds tumblr macam orang gila, habis masa 2-3 jam macam dulu. Bila fikir balik, yep, saya sendiri rasa saya semakin membesar. Yelah umur pun dah berapa, walaupun tidaklah tua mana tapi kalau ikutkan umur sekarang ni memang dah masuk fasa umur yang patut sedar diri lah. Fasa umur yang you have to work hard to achieve something. Saya bercakap dari sudut pembelajaran lah kot? Sekarang ni saingan pelajar makin hebat. Makin ramai yang pandai-pandai dekat luar sana tu. Kalau diri sendiri ni tak sedar diri lagi tak tau nak cakap camne dah la. Sebab dah masuk form4, dah masuk menengah atas. Dah kena ambik aliran ape semua kan. Oh! Saya ambik aliran sains tulen, Alhamdulillah. Moga Allah mudahkan perjalanan saya untuk jadi seorang yang dapat berbakti pada masyarakat satu hari nanti which is doktor Insyaallah.

Mungkin ramai yang beranggapan, serious ke nak jadi doktor? Sebab dah ramai yang jadi doktor etc. Saya ada duduk jugak borak dengan mama. Mama kata sekarang ni bukan masalah doktor makin ramai atau apa. Sebab kalau nak cakap doktor makin ramai, semua pekerjaan pun orang makin ramai. Sama je. Yang penting, usaha untuk ke arah yang lebih baik tu. Sebab macam yang saya cakap tadi, saingan makin banyak. Budak makin ramai yang pandai.

No comments: