Friday, December 28, 2012

cita-cita

lagi beberapa hari je lagi untuk masuk tahun 2013.

oh, dah tua rupanya aku,
tahun depan dah form 2.

*sigh*

aku perlu semat dalam hati,
aku punya azam yang tersendiri.

tahun depan;
tak boleh main-main dah.
belajar sungguh-sungguh.

membazir betul modal yang mama & abah keluarkan.
untuk aku.
ye, untuk aku sorang je;
pun dah cecah ribuan ringgit.

nanti,
ape yang aku bagi?
kosong.
takde ape.

kau boleh bayang,
kalau kau jadi ibu ayah; nanti.
kau keluarkan modal yang tinggi,
& harapan kau pun setinggi langit;
namun apa yang diberi sebagai balasan?
kosong.

punah. hancur.
perit bukan?

nah, seperti itu jugalah perasaan ibu ayah kita.

*sigh*

cukuplah.
cukuplah setahun yang perit,
setahun yang ajar aku macam-macam.

ajar aku kuat,
ajar aku faham.

hidup ni;
mesti punya matlamat.
ya, mesti.

biarlah aku berlajar sungguh-sungguh dulu macam kakak;
baru boleh pasang angan-angan sampai ke bulan.
kalau keputusan pun warna merah bersepah, ape guna?
takde sape nak.

akan ada pada suatu nanti;
aku mahu jadi kebanggaan ibu ayah.
memegang segulung ijazah.
sebagai bukti, hasil titik peluh mereka;
bukan sia-sia.
itu,
sebagai ganti.

dan nanti,
biar mereka menangis;
gembira.
dan tersenyum sambil berkata;
"ini, anak aku. ini; yang aku mahu."

dan nanti,
aku mahu bawa mereka meronda;
satu dunia.
dari hasil titik peluh aku sendiri.
ya, itu;
sebagai ganti.
dan juga bukti.
bahawa modal yang mereka keluarkan;
dulu.
bukan sia-sia.

insyaAllah.

mungkin,
semua apa yang aku perkatakan disini;
terlihat seperti sebuah angan-angan kosong.

nah.
seorang doktor yang berjaya pun;
semuanya bermula dari angan-angan nya yang kosong.
kan? :)

2:10 AM
28 Dis 2012
Nada.