Monday, August 6, 2012

Nuzul Qur'an

Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah, Tuhan Sekalian Alam. Tak terkira banyaknye nikmat yang Allah beri pada kita. Alhamdulillah, doa kita semua telah dimakbulkan oleh Allah tanpa kita sendiri sedar. Kenapa? Ya, Allah terima doa kita; Allahumma balighna ramadhan. Alhamdulillah.

Dah lama tak update kan? Alhamdulillah harini Allah beri kesempatan waktu & idea untuk update blog ni :) Sebenarnye memang dah lama nak update. Cumanya, masa tu takde. Yelah, sekarang kan Ramadhan. Jadi, tak sempat nak update blog. Sebab malamnye tarawih. & ade beberapa sebab lagi.

------

Sebelum saya berleter dengan lebih panjang, baiklah terlebih dahulu jika saya mengucapkan tahniah kepada Dato' Lee Chong Wei atas kemenangan semalam. Kemenangan? Ya, kemenangan yang saya maksudkan di sini ialah kemenangan yang kami; rakyat Malaysia nampak pada kesungguhan yang ada pada beliau. He try the best tapi takde rezeki. Nak buat macam mane? & yeah! Trending kot kat twitter .__. Lin Dan (yang sgt bajet berlagak nak mampus eh haktui puiiii) ade? Takde kannnnnnnnnnnnn.

------

Periksa pun dah habis, alhamdulillah. & tak boleh dinafikan lagi, kerjasama yang diberikan oleh semua ahli tingkatan 1 amat memuaskan hahaaha :p Kami bukan meniru, kami cuma 'bekerjasama' untuk mewujudkan semangat perpaduan sesama kami. Jangan salah faham ye semua? Mwehehe :3 Ok dah tutup cerita pasal periksa, ei ape ni ape ni. Gua dahla tak suka periksa

Seperti yang semua tau (atau ade yang tak tau lagi) harini Sambutan Nuzul Qur'an bersempena dengan hari turunnya Al-Qur'an pada Rasulullah SAW. Alhamdulillah, harini kita dapat rasa nikmat Iman & Islam dengan perjuangan & semangat Rasulullah SAW menegakkan agama Islam. Usaha para sahabat yang dicintai umat. Kalau bukan sebab Rasulullah SAW yang hebat tu, tak mungkin kita akan kenal Islam pada harini. Yang tu juga satu nikmat yang kita semua kena tau.

Maka, nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?


Tiba2 rasa nak kongsi pengalaman Nada daki Gua Hira'. Gua Hira' tu dekat mana? Tempat apa? Ape peristiwa yang jadi dekat situ? Gua Hira' terletak di Makkah Al-Mukarramah. Rasulullah SAW terima wahyu yang pertama dekat Gua Hira'. Surah Al-Alaq, ayat 1-5. Alhamdulillah, Allah bagi rezeki & peluang pada Nada untuk daki Gua Hira' sendiri & rasa macam mane perasaan Rasulullah SAW. Nada pernah daki dua kali, alhamdulillah.

Maka, nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

Kali pertama nada daki? Allahu...menangis. Kenapa nada menangis? Pertama, sebab nada tak larat nak daki gunung yang terlalu tinggi tu. Kedua? Sebab nada bayangkan. Macam mana susah dan payahnya Rasulullah SAW untuk ulang alik dari rumah Baginda pergi ke Gua Hira'. Allahu..tinggi tak terkata gunung tu. Lebih kurang 1/1 jam setengah untuk daki. Bayangkan, betapa susah dan payahnya Rasulullah SAW berlari dari Gua Hira' ke rumah Baginda masa Baginda terima wahyu yang pertama. Disebabkan oleh terlalu gerun dgn Malaikat Jibril.

Muhammad, kakak & me dalam Gua Hira'.

Muhammad yang sempat bergambar :)


Nikmat yang Allah beri pada kita harini tak terkira dek akal manusia. Tengoklah saudara2 se-agama kita di Palestin sana. Syria, Gaza & tempat2 lain yang ditindas oleh Zionis yang kejam. Pernah tak kita terfikir? Yg Allah beri peluang untuk kita rasa kemerdekaan harini. Siapa tahu, mungkin besok2 kita pulak? Hm. Bukan nada mendoakan, tapi kita pernah sedar tak? Hakikat harini. Huh. 

Maka, nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

Pernah tak kita tanya pada diri kita, apa yang kita dah bagi pada Islam? Pada saudara2 se-agama kita. Jgnlah ditanya apa yang Islam dah bagi pada kita. Terlalu banyak. Para sahabat bertungkus lumus untuk perjuangkan apa yang kita dapat rasa harini. Allahu..... Apa yang kita dah bagi pada Islam?

& sepanjang Ramadhan ni, apa yang kita dah buat? Ibadah apa yang kita dah buat? Tanya diri, tanya hati :') Sekarang kita berada dalam bulan Ramadhan, bulan yang mulia lagi penuh barakah. Seperti mana yang kita tahu; pada bulan Ramadhan yang mulia lagi penuh barakah ini. Allah telah melipatkali gandakan amalam2 kita. Amalan2 yang sunat, pahalanya digandakan seperti amalam fardhu. Segala amal ibadah yang kita lakukan jugak dilipatkaligandakan pahalanya. Kalau kita buat perkara yang mendatangkan pahala kepada kita. Allah telah melipatkaligandakan pahala kita. Tapi kalau kita buat dosa? Tidak pulak Allah melipatkaligandakan dosa2 kita. Allahu... Baik kan Allah?

Maka, nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

Kadang2 tertanya jugak diri sendiri. Apa yang diri ini dah buat sepanjang Ramadhan?Sudah berbaktikah pada Islam? Dah beri apa2 faedah pada Islam? Kadang2 tertanya pada diri. Kenapa sangat malas untuk buat ibadah? Allah dah bagi peluang pada diri, untuk sampai pada bulan Ramadhan yang mulia ini. Allahu..... Jadi, kenapa masih malas untuk beribadah wahai diri. Kenapa? Benci sangat ke syurga Allah? :'( & wahai diri, pernahkah kamu terfikir. Masih sempatkah Ramadhan yang mendatang untuk kamu? Allahu..........

Maka, nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?


Duduk sendiri. Terfikir. Kenapa kini aku berada di Abim? Kenapa aku tak mampu untuk pindah sekolah lain? Kenapa dulu aku main2 masa Upsr? Kenapa hampakan harapan mama & abah? Bila fikir balik, rupa2nya.... perancangan Allah itu lebih baik. Lebih indah. Cantik, Allah aturkan semuanya. Mungkin, aku sekolah Abim sebab Allah nak makbulkan doa aku yang dulu. Apa dia?

Tahun lepas, Nada pernah ikut mama dengan abah pergi open house rumah Hasya. Masa tu nada tak rapat mana pun dengan Hasya. Biasa2 je. But still, kawan ah kan. Lawa, rumah Hasya :) & tak tahu macam mane boleh tiba2 terlintas dalam fikiran, "Semoga satu hari nanti Nada boleh masuk rumah Hasya ni." Hehehe.


& siapa sangka sekarang? Allahu.......... Tanpa sedar, Allah makbulkan :') Mungkin itu, hikmah kenapa Allah dah aturkan Nada sekolah abim. Seboleh-bolehnya, Allah nak makbulkan semua permintaan kita. Antara cpt atau lambat. Itu aje. Kalau tidak pun, Allah akan beri yang lebih baik lagi dari apa yang kita pohon. Allahu.. Baik kan Allah?

Maka, nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

Masa darjah 4/5. Entah macam mane, terlintas dalam hati. "Ya Allah, semoga satu hari nanti aku dpt rasa macam mana perasaannya jadi Semi dekat sekolah Abim ni. Seronok sangat ke Ya Allah sekolah Semi dekat Abim ni?"


& sekarang? Tengoklah. Betapa baiknya Allah itu. Memakbulkan doa walau dalam lintasan hati hamba-Nya sekalipun. :') Baik sungguh Allah.

Maka, nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

Allah kata apa? "Berdoalah kamu kepadaKu. Nescaya, akan ku perkenankan kepadamu."

Ramadhan pun sekarang dah hampir pada penghujungnya. Sama2 lah kita tingkatkan mana yang perlu, i-allah. Sama2 menegur. Oraite? :) Biarlah sekarang, jangan sibuk2kan diri sangat dengan persiapan Raya tu. Apa yg perlu sekarang? Kita kena cari Malam Lailatur Qadr. I-allah. Kita semua sama2 nakkan malam Lailatur Qadr tu. Sebab? Lebih baik dari 1000 bulan. Insyaallah, sama2 lah kita.

Semoga kita sama2 peroleh daripada keberkatan bulan Ramadhan ini. Semoga sama2 kita pertingkatkan & perbaiki diri kita. "Berpesan-pesanlah kamu dengan kebaikan & berpesan-pesanlah kamu dgn kesabaran." Kalau apa yang cuba Nada sampaikan dalam post ni, ada yang tersilap, tersalah, terkurang atau apa2 jelah. Harap tegur ye? Sama2 kita baiki, insyaallah. Tegur kalau nada ada buat salah. & nada nak mintak maaf ats semua salah Nada selama ni. Ye, kita manusia. Manusia lemah. Bukan senang kita nak maafkan sesama kita. Walau kita dah maafkan, mungkin akan ada secalit perasaan benci/dendam/marah tu lagi. Biasalah. Tapi, tak salah kalau kita cuba. Kan? :) Hee.

------

Oh ha, alang2 dah buat post ni. Saje ah nak tanye en. Sape yang dah beli baju raya? :> Korang punya baju raya tahun ni ade berapa pasang ye? Tema warna ape? Mehla share2 sikit hehehe. Nada belum beli lg baju raya :( Tak menyempat nye pun adui, hahahaha. & sepanjang Ramadhan ni kan..Nada tak pernah lagi pergi bazaar Ramadhan. Huh..semoga aku terus istiqamah. Insyaallah. Jadi...

Selamat berbuka & selamat bertarawih!!
pada harini & hari2 yang seterusnya.


Ya Allah, tuhan sekalian alam.
Ajarkan kami memberi sebelum meminta.

Jom sama2 cari malam Lailatur Qadr!! Insyaallah, assalamualaikum :) Tak jawab dosa..jawab dpt pahala! :D

No comments: