Friday, August 29, 2014

Tajdid Niat

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Rasa kelakar je bila baca balik post2 sebelum ni yang saya pernah type, rasa macam; eh, aku ke tu? Dulu pun bukan main lagi update blog macam2, sampai rasa macam2 hari2 kalau boleh nak update blog kan. Tapi yelah, sejak dah ada Instagram ni, berlagak sombong dah dengan blogger. Padahal dulu bukan main rajin lagi stalk blog orang :p Lagipun, orang yang selalu stalk dekat blog dulu dah ada Instagram pastu stalk dorang kat Instagram jelah. Yelah, Instagram kan senang je. Bukak pakai phone boleh dah. Ni kalau blogger, nak kena bukak laptop dulu, pastu nak update lagi. Bukan nak kata tak boleh nak update blog pakai phone tapi kan lagi senang kalau update pakai laptop? Aha.

Last tarikh update is April 19 (eceh kengkonon bajet mat saleh ah sebut bulan dulu baru tarikh) uish kalau nak sembang kat sini pebende dah jadi for the past 5 months, banyak sangat tak terkata! Macam2 dah jadi, macam2 yang tersangat bermacam2 sampai tak tau lah nak cakap camne ha ha tapi yea you wouldn't learn kalau tak pernah jatuh kan? Kalau dah jatuh tergolek sampai rasa nak mati dah baru reti nak belajar kan?

Jangan fikir peritnya sekarang sebab kita tak tau apa yang Allah dah tulis untuk kita untuk masa akan datang kan? Mana lah tahu Allah bagi camni sebab nanti2, di kemudian hari nanti, lagi sakit ke mana tahu kan? Takde istilah terlalu muda ke, terlalu mentah (atau apaper jela yang bersamaan dengannya) untuk belajar kan? Pasal isu mh pun, budak umur berapa tahun (hatta bulan sekalipun) ada yang dah hilang mak ayah, hilang keluarga. Banyak je nyawa terkorban. Kalau hal masalah kecik camni takde hal pun lah kan? Ingat ni jelah- kalau kita rasa ujian yang Allah bagi kat kita ni terlalu besar dan berat untuk kita tampung, raaaaamai lagi kat luar sana yang Allah bagi ujian yang hebat lagi dari kita.

Contoh paling mudah yang seeeeemuuuua orang tahu; Rasulullah, ujian yang Allah bagi pada Rasulullah saaaangat dan teramat sangatlah hebat kan??? 10 juta kali ganda hebat dari kita. Betul tak? Betul. Hm bagi contoh la senang. Contohnya kalau orang yang tak pernah nak hargai apa yang kita buat untuk dia, apa yang kita usaha apa yang kita bagi pada dia. Dah la tak menghargai, cakap terima kasih pun tak. Uish, mesti pedih gila kan kalau kena camtu? Mungkin

sebelum ni kita tak pernah hargai pemberian orang pada kita, sebab what you give you get back. contohnya macam mak ayah kita la senang, mak ayah kita dah bagi macam2 dekat kita, bagi makan minum pakai, bagi macam2 yang kita nak, tapi kita tak pernah nak hargai. sama la macam tadi, Allah nak bagi kita rasa balik apa yang kita pernah buat dekat orang lain. jadi, kalau kita rasa orang tak pernah nak hargai kita, fikir balik, pernah tak kita tak hargai pemberian yang orang lain bagi pada kita?

Lepastu kalau kita ada terasa yang orang tak pernah nak hargai kita, tajdid balik niat kita, betulkan balik niat; kita buat benda tu semata nak dapat penghargaan daripada manusia ke? Hm (prof Muhaya kata) sebab bukan ke penghargaan Allah tu lagi penting? Maksudnya, kalaupun manusia sendiri tak hargai kita, tapi selagi Allah nampak usaha kita untuk buat sesuatu, kan yang tu lebih bermakna? Manusia tu kan sifat nya lemah, tak sempurna, jadi what do you expect manusia akan pandang setiap usaha yang kita buat untuk dia? Lagipun takkan lah kalau kita dah buat sesuatu untuk seseorang, kita nak cerita balik semua apa benda yang kita dah buat dekat dia? Semata untuk dapat penghargaan daripada dia? Lepastu? Apa kita dapat?

Hm sebenarnya saya cerita pasal apa benda ni................................... okay takpelah, ape pun, rasa seronok sangat sebab dah update blog! Harapnya kalau ada yang baca, bermanfaat ye! Nanti saya update lagi taruk gamba banyak2 sampai nak nanges korang scroll. Assalamualaikum, x

No comments: